home | nieuwsblad | informatie
Oostende
Laatste wijziging: 13-06-2019

Van 10 tot 13 februari 2015 bezochten we het strand van Oostende, Koksijde en Nieuwpoort.

Het strand van Oostende bestaat eigenlijk uit twee delen, een noordelijk en een zuidelijk deel, gescheiden door de haven die de monding is van het kanaal Gent-Brugge-Oostende. De dagen dat wij er waren was er een duidelijk verschil in het aanspoelsel noordelijk van de haven en zuidelijk. We zullen dit artikel dan ook ophakken in twee delen:

Het strand vanaf de zuid-pier tot voorbij de Gaanderij

Op 10 februari 2015 vertrokken we onverwacht voor een bezoekje aan de Belgische kust. Om 12:30 reden we weg en om 15:00 uur waren te plaatse. Via Internet hadden we een hotel geboekt, dus ons overnachtingsadres beschikbaar bij aankomst, de luxe van de moderne tijd. Het ongemak van de moderne tijd: betaald parkeren! Maar de bouwvakker bij het hotel wist een oplossing, bij het ziekenhuis mag je betalen voor 10 uur en tussen 19:00 en 9:00 is het gratis, dus betalen om 3 uur betekend dat je mag blijven staan tot de volgende dag 3 uur. Dat is makkelijker dan bij het hotel, waar je slechts voor 4 uur kunt betalen en typische Hollands, bij het hotel kost 4 uur drie euro en bij het ziekenhuis 10 uur één euro. Dat is snel verdient met een beetje extra lopen.

Afijn spullen in het hotel, folders en informatie over de expositie "De Zee" geregeld. We kunnen het strand op.

Het was hoogwater en dus hebben we door de vloedlijn gezocht en ons verbaasd over de roodheid (roodbruinheid) van de schelpen en de hoeveelheid Bonte Mantels, Nonnetje doubletten en een enkel Zaagje doublet. Opvallende afwezige was de Amerikaanse Zwaardschede.

Terug zijn we niet over het strand gelopen, maar hebben we de kunst bekeken in het Thermae Palace en hebben we de Gaanderij gevolgd.

De dag dat we weg gingen hebben we bij bijna laagwater in de ochtend dit strand nogmaals bezocht. Het was een prachtig mooie dag en eigenlijk te mooi om weg te gaan, maar daar we in de avond een afspraak hadden in Utrecht moesten we bijtijds gaan. Rond 12:00 uur verlieten we dan ook Oostende.

Qua vondsten was het ook een prachtige dag. Naast de vele Bonte Mantels, die we ook de eerste dag hadden gevonden, waren we deze dag vooral gefocused op de Olifantstandjes die we vonden.

Samenvattend kunnen we zeggen dat de zuidkant van Oostende een roodbruin verkleurd schelpen aanbod heeft. Via Internet zijn we erachter gekomen dat er begin 2014 veel zand gesuppleerd is op de kust van Oostende en het zou goed kunnen dat onze vondsten daarvan afkomstig zijn.

Het strand vanaf de noord-pier tot 4 strekdammen vanaf de pier

Vanuit Nieuwpoort aan Zee zijn we 12 februari doorgereden naar de noordkant van de haven van Oostende. We hebben de auto geparkeer aan het einde van de Hendrik Baelskaai en zijn daar, via het pad langs de vuurtoren het strand op gegaan.

Het was laagwater. Op het lage deel waren er weinig tot geen bijzondere vondsten, de vloedlijn echter was zeer rijk aan soorten. Vanaf de pier tot en met de tweede strekdam was de vloedlijn voornamelijk roodachtig door de vele Amerikaanse Zwaardschedes. Vanaf de tweede pier werd het strand blauwer door het steeds mindere aantal van de Amerikaanse Zwaardschede.

Opvallend was het aantal Wenteltrapjes.

De middag hebben we afgesloten met een bezoek aan het Ensorhuis en CC De Grote Post, waarna we echt een biertje hadden verdiend in Manusscript. Moe en voldaan prima gegeten in een Agua Del Mar, dat we volledig voor onszelf hadden.

Oostende 13 feb 2015 Dennis Leeuw

• 2 Paardenzadels
  • 1 Stevige Platschelp (fragment)
  • 5 Dubbeltjes Schelp
  • 9 Nonnetje (2 doublet)
  • 10 Wijde Mantel(1 paars)
  • 103 Bonte Mantel
  • 1 Ruwe Rotsboorder
  • 5 Noorse Hartschelp
  • 10 Arkschelp (1 doublet)
  • 9 Ongevlekte Koffieboontje
  • 1 Sleutelgathoren
  • 1 Gezwollen Tolhoren
  • 5 Wenteltrap
  • 1 Kleine Fuikhoren
  • 39 Olifantstand (19x met zekerheid Zwakgeribd)

Oostende 12 feb 2015 Dennis Leeuw

• 1 Japanse Oester
  • 2 Wijde Mantel
  • 2 Grote Mantel
  • 1 Afgeknotte Strandgaper (zwart)
  • 2 Platte Slijkgaper
  • 3 Mossel
  • 1 Grote Strandschelp (65 mm!)
  • 21 Nonnetje (doublet)
  • 3 Zeeappel
  • 1 Pijpekopje
  • 1 Ponsachtig iets ?

Oostende 10 feb 2015 Dennis Leeuw

• 1 Klein Tafelmesheft
  • 28 Bonte Mantel
  • 1 Sleutelgathoren
  • 1 Geknobbelde Tolhoren

2006 - 2024 strandvondsten.nl / Commentaar, aanvullingen en suggesties: info@strandvondsten.nl