Nieuwsblad

9 juli 2012

Rectificatie

Van de redactie

We moeten deze maand beginnen met een rectificatie. Zoals Sylvia van Leeuwen terecht opmerkte ligt Kwade Hoek natuurlijk niet in Zeeland, maar in Zuid-Holland en wel op Goeree-Overflakkee.

Strandwacht

Dit is het zomernummer van het Nieuwsblad. Dat betekent dat deze uitgave voor zowel juli als augustus telt en genummerd is als nummer 6/7. In verband met de aankomende vakanties hebben we besloten om in augustus geen Nieuwsblad te versturen. In dit nummer kunnen we u wel twee delen van de Vita Marina presenteren, dus voor degenen die in Europa en langs de kusten van de Noordzee hun vakantiebestemming hebben, is er hopelijk weer veel nieuws te lezen. Verder wensen wij een ieder (vast) een fijne vakantie toe.
In aanvulling op het Nieuwsblad van vorige maand zagen we het bericht dat de Zeesla in het waddengebied aan het afnemen is. Dit in tegenstelling tot het Zeegras dat het rond de Duitse eilanden juist heel goed doet volgens een bericht van de Waddenacademie. Dit zijn goede berichten voor het ook in de Nederlandse Waddenzee opnieuw uitgezette gras. Een laatste wieren-nieuwtje is dat tegelijk met de Nieuwe Haring ook het eerste vaatje zeewier geveild is, dit was een ludieke actie waarbij allerlei zeewier hapjes werden geserveerd, waaronder knotswier- soep.

Vita Marina

Van onze correspondent

Het duikje in de historie van de Vita Marina bestaat deze maand uit de online publicatie van de Keverslakken en de Noordzee Weekdieren. Het zijn niet veel artikelen, maar samen wel goed voor bijna 200 pagina's lees plezier.
Van de beloofde Holtedieren zijn de twee gezochte schrijvers nog niet getraceerd (D.G. Streefkerk en C. Bakker), dus we nemen nog even de tijd om te zien of we de rechthebbenden alsnog kunnen achterhalen.

Strandvondsten van de Franse Noordzee-kust (deel 4)

Van onze correspondent

In de ochtend was het weer omgeslagen. Er was mist opgekomen terwijl er tevens een stevige koude wind uit zee stond. Kortom, in plaats van het heerlijke bijna zomerse weer dat we hadden was het opeens weer echt winterachtig weer. Daar had uw correspondent niet op gerekend, maar gelukkig was er een markt waar een nieuwe sweater gekocht kon worden zodat het niet een dag kou lijden werd. Via Route des Dunes en Route de Mardyck, wat bij mooi weer vast een prachtige route had kunnen zijn, kwamen we bij de Dig du Braeck. De mist was inmiddels zo dik geworden dat we de overkant van het kanaal niet konden zien. Veel bijzondere vondsten hebben wie hier niet gedaan en met de kou hielden we het ook niet heel lang uit op het stuk strand tot de haven uitgang. We hebben het gehouden bij een paar korte stops waarna we weer gingen opwarmen in de auto.
Aan het einde van de dijk, zijn we via de vuurtoren van Dunkerque naar het historische strand van deze stad gereden alwaar we een hotel hebben opgezocht. Zelfs met het grauwe weer was het prachtig om de Art-Deco en Art-Nouveau gevels en de leuke smalle straatjes te bewonderen. Het laatste deel van de middag hebben we over het strand gewandeld, alwaar we voor de rijke gevels een hand gruis hebben meegenomen. In de bocht van de dijk ontdekten we kleine rode schelpjes die qua kleur duidelijk tussen de andere schelpen opvielen. Het bleken Korfschelpjes te zijn. Uiteindelijk vonden we 32 stuks, waarvan 8 doubletten. Ook bijzonder was een gebochelde mantel en ik sprong bijna een gat in de lucht toen ik mjn eerste olifantstand vond. De bocht was een zeer rijk schelpen stuk zoals u in het vondstenlog kunt zien. Anneke was het op een gegeven moment zat en is op de hotelkamer gaan tekenen. Ik kon het toch niet laten en ben terug gegaan naar het strand waar ik nog 3 olifantstanden vond op ongeveer dezelde plek als waar de eerste gevonden was.
Al met al was het meer dan de moeite waard en werd het tijd om te eten en te slapen zodat we de volgende dag met mooier weer wakker konden worden voor onze laatste dag in Frankrijk.

- wordt vervolgd -

De Website

Van onze webmaster

Dankzij de massa's kwallen die de afgelopen maanden aanspoelden hebben we mooie foto's kunnen maken en dus veel aanvullingen voor onze website. Allereerst is er een nieuwe soort toegevoegd, de Gele Haarkwal, ook wel bekend als de Rode Haarkwal. Verder hebben we foto's van de gonaden bij de Oorkwal kunnnen plaatsen, een foto van een jong exemplaar bij de kompaskwal en vele foto's van jong tot oud bij de Blauwe Haarkwal.
Jordy van der Beek heeft ons geholpen met aanvullingen en verbeteringen bij de pagina's van de Stoottanden.
En als laatste is er met de hulp van onder andere Katie van der Wende en Arthur Oosterbaan van Ecomare een pagina in het leven geroepen die helpt bij de determinatie van aangespoelde inktvis eieren. Het begon met een vraag van een bezoeker van strandvondsten.nl. De vraag ging over de kleinere ei-strengen die op het strand waren aangespoeld. Uiteindelijk bleek het om de eiren van de dwergpijlinktvis te gaan. Deze vraag was een mooie aanleiding om eens wat dieper in de materie te duiken. Met de inktvis eieren determinatie pagina als resultaat!

Storm

Van de redactie

Donderdag 21 juni was er noodweer aangekondigd. Na de weersomslag bleef er stormachtig weer over met een wind die bijna het gehele weekend kracht 6 of 7 bft was. Het zand vloog met grote hoeveelheden over het Egmondse strand en stevige golven vanuit het zuidwesten rolden op de kust. Natuurlijk werd het strand afgestruint naar vondsten. De vrijdag en zaterdag spoelden er onverwacht veel otterschelpen aan, allen met vleesresten en twee zelfs nog met beestje. De meeuwen hadden ook snel door dat er voedsel was.
Nog verrassender was de vondst die ik deed nabij paal 41.750. In de vloedlijn lag één Ruwe Boormossel en even lager op strand lagen er nog twee. Het feit dat deze alle drie rond de 60 mm zijn en niet een oud uiterlijk hebben is bijzonder. Er was zelfs nog periostracum aanwezig op de schelpen. Zulke grote verse schelpen had ik nog niet eerder op het Egmondse strand gevonden.

Weet u iemand die het Nieuwsblad niet mag missen. Stuur het Nieuwsblad door.